Robinhood привлек 2,1 миллиарда долларов в ходе ipo при оценке в 31,8 миллиарда долларов

Время прорываться: люди и их компании, обогатившиеся в кризис

Background on Kavak

Kavak is a Mexican unicorn fintech company and digital automotive marketplace founded in 2017. Its mission is to make car buying easier, simpler and more secure with its online platform. The platform allows potential customers to search for the best car deals from various sources, compare prices and financing options, and even buy a new or used vehicle. Kavak has grown rapidly since its launch in 2017, backed by strategic funding rounds from venture capital investors.

In 2021, it announced a whopping $485 million Series D financing round at a valuation of $4 billion. The Series D bring Kavak’s total funding to over $700 million from top-tier investors including General Atlantic, Fidelity Management & Research Company LLC (FMR), FTV Capital, Luxor Capital Group LP, Chapter One Ventures and others.

With this latest round of financing led by Fidelity Management & Research Company LLC (FMR), Kavak will continue to invest in technology that continues to streamline the process while adding security measures that protect customers’ finances. In addition, the company plans on using the funds to further expand into Latin America markets outside of Mexico.

Дэйв Паккард и Билл Хьюлетт


Дэйв Паккард и Билл Хьюлетт. (wikipedia.org)

Во время Второй мировой войны компания активно развивалась за счет государственных заказов. Сотрудничая с оборонной отраслью, Hewlett-Packard занялась микроволновой инженерией. Это направление в 1940-е годы стало самым перспективным, и компания захватила лидерство в этой нише. Однако решающими для развития Hewlett-Packard стали не годы войны, а наоборот, послевоенный кризис, когда компания лишилась оборонных заказов. Несмотря на снижение объемов производства, в компанию наняли уникальных специалистов, многие из которых были сокращены из разорившихся конкурирующих компаний

Хьюлетт и Паккард не очень ясно тогда представляли, чем конкретно они будут заниматься, но точно знали, что хотят создать компанию, в которой работали бы их единомышленники, при этом было не важно, что именно разрабатывать и предлагать на рынке. Несмотря на кажущуюся разбросанность и отсутствие четкой маркетинговой программы, практически каждый продукт Hewlett-Packard становился прибыльным.

Сегодня HP производит и поставляет решения в области ИТ-инфраструктуры, персональных вычислительных систем и устройств доступа, оказывает услуги по системной интеграции, сервисной поддержке и аутсорсингу, а также производит устройства печати и средства вывода изображений. Выручка компании в конце 2010 года составила порядка 126 млрд долларов, а чистая прибыль 8,8 млрд долларов. На сегодняшний день компания занимает второе место среди производителей персональных компьютеров с долей около 18,5% мирового рынка.

Use of Funds

Kavak, the Mexican car startup, has announced it has raised $485 million in a Series D funding round. This investment values the startup at around $4 billion and signals continuing investor confidence in Kavak’s model and their potential for success in a region that sees car ownership as low but with an increasing willingness to embrace automotive technology.

Kavak plans to use the new funds to continue building out its offering, including expanding into Latin America and other markets and developing new mobility services such as ride-hailing. They will also invest further in its digital platform which offers consumers a one-stop-shop for researching, purchasing, financing and maintaining their vehicle. In addition, Kavak invests heavily in training on boarding sales personnel to support the company’s growth strategy across all markets.

Чарльз Уилли

Логотип Wiley. (wikipedia.org)

В декабре 1807 года Конгресс США принял закон об эмбарго, запрещающий американским торговым кораблям отплывать за границу и швартоваться в любых иностранных портах, если только это не разрешалось самим президентом. За этим решением Конгресса последовал семилетний экономический кризис и именно в это время Чарльз Уилли открыл на Манхеттене небольшую типографию, а вместе с ней и книжный магазинчик. Позднее он заключив договор с другой типографией и основал издательство, впервые напечатавшее таких авторов, как Джеймс Фенимор Купер, Эдгар Алан По и Вашингтон Ирвинг. Компания начала специализироваться исключительно на книгах. И руководство не прогадало, отказавшись от мелких типографских заказов — сегодня стоимость компании оценивается в 2 млрд долларов.

5 января 2024

17:28 Арктическая группировка Северного флота обеспечит безопасность гражданского судоходства в Арктике
17:19 Грузооборот между Архангельской областью и Китаем по СМП в 2023 году вырос в 4 раза
16:45 Владимир Путин передал акции «Жатайской судоверфи» в собственность Якутии
14:09 Пересмотренные регламенты Евросоюза по сокращению выбросов парниковых газов вступили в силу с 1 января 2024 года
12:56 Из Мариупольского МТП с начала 2024 года отправлено около 14 тыс. тонн зерна
12:43 Публикуем график выхода печатных изданий медиа-группы «ПортНьюс» в 2024 году
08:00 ИАА «ПортНьюс» поздравляет с юбилеем главу ПАО «Совкомфлот» Игоря Тонковидова!

Джон Сперлинг


Джон Сперлинг. (wikipedia.org)

Сперлинг был преподавателем университета Сан-Хосе. Во время нефтяного кризиса 1970-х годов разглядел интересную тенденцию: взрослые люди стали чаще возвращаться в университеты, чтобы сменить профессию и карьеру. Ему пришла в голову идея разработать специальную учебную программу для тех, кто решил радикально сменить род деятельности, но начальство не одобрило ход его смелой мысли. В результате Сперлинг уволился, основал Apollo Group, специализировавшуюся на лицензировании учебных материалов для традиционных учебных заведений, а затем открыл первый коммерческий аккредитованный университет в стране — Университет Феникса, принявший в первый год обучения всего 8 студентов. Сейчас у компании Apollo Group — 90 институтов по всей стране, а ее рыночная стоимость составляет 10,6 млрд долларов.

Mexican unicorn Kavak raises a $485M Series D at a $4B valuation

Mexican unicorn Kavak has raised a whopping $485 million in its Series D funding, bringing its total equity funding to $925 million and its valuation to a staggering $4 billion. Following the new investment, Kavak is set to become one of Mexico’s largest unicorns, joining Rappi in the top ranks. The fund-raise was driven by SoftBank Vision Fund II and consisted of a diverse range of investors such as Aleph VC, Astanor Ventures and older investors such as Tigre Global. The Mexico City-based startup raised funds earlier during Series B in 2018 and Series C in 2020.

The funds will be primarily used to expand Kavak’s product offering across selling or listing cars with warranties, selling snow tires and selling car insurance. It also plans to launch options such as taxes calendaring, refinancing automotive loans and installment payments for other services like detailing services or auto parts from affiliated vendors on the platform. Furthermore, Kavak intends to use part of its fresh capital for international expansion beyond Markets where it already has business presence – like Brazil, USA and Spain.

8 января 2024

14:28 Подготовленное для утилизации судно загорелось в Хабаровске
14:01 Колесный буксир обанкротившегося «Сибречфлота» выставлен на торги
13:13 AD Ports заключила предварительное соглашение на управление тремя круизными терминалами в портах Египта
12:56 Минтранс утвердил перечень сведений о перевалке и технологическом накоплении грузов на морских терминалах
12:34 В Уфе продается «Судоремонтно-судостроительный завод» из-за долгов Башкирского речного пароходства
11:59 Инвестиции резидентов АЗРФ в экономику Архангельской области за три года достигли 18,4 млрд рублей
11:44 ОСК: Модернизация крейсера проекта 11442М «Адмирал Нахимов» на «Севмаше» идет в соответствии с графиком
11:17 РС выдал Свидетельство на генераторы пены высокой кратности

Powerful allies like Sergio ‘Checo’ Pérez and Memo Ochoa

Out of every 1,000 companies Kaszek Venture studies, it only invests in eight. Before Kavak, the investment fund had seen some ventures that also sought to enter the pre-owned car segment, but none had converted them to invest in it. “In some cases we felt that the business model they offered us did not deliver as much value to the consumer and we like to invest in companies that really do. In other cases, we got the impression that the team didn’t have what it took – experience and passion – to be able to succeed in such a complex business, ”Berman explained.

Kavak has a team made up of people who have been on other disruptive platforms, such as Uber, Linio or Mercado Libre, which has caught the attention of investors. There was an immediate click. Kavak offered a business model that delivered value to the consumer and a team that had the passion to achieve the ambitious plan, ”said Berman.

Recently, the company has added as shareholders and promoters powerful allies such as the pilot ‘Checo’ Pérez and the footballer Memo Ochoa.

Introduction

Kavak, a Mexico-based digital automotive marketplace, announced today that it has raised a $485 million Series D financing. The round was led by Goldman Sachs and valued Kavak at a massive $4 billion pre-money valuation, making it one of the most valuable companies in the country.

The round comes less than two years after Kavak closed its Series C round at an impressive $1.2 billion post-money valuation. Founded in 2009, Kavak is now one of the most successful startups out of Latin America and is considered a unicorn after completing its Series E funding.

The company has used its latest capital injection to steer its growth streak forward, expanding into new markets outside of Mexico including Colombia and Chile during the second half of 2020. In addition to investing in new markets, Kavak plans to use its new capital to invest further on tech-enabled retailing solutions and double down on customer experience initiatives that will bring more flexibility to drivers across Latin America when shopping for cars online.

Уильям Дюрант


Уильям Дюрант. (wikipedia.org)

В момент начала биржевой паники 1907−1908 гг, спустя неделю после падения биржевой стоимости третьей крупнейшей трастовой компании США Knickerbocker Trust Company о своем банкротстве объявили 9 крупнейших банков страны, но Дюрант смог воспользоваться возможностью и скупил небольшие разрозненные автомобильные компании для создания автогиганта General Motors. Однако к 1911 году General Motors несла убытки, проигрывая конкуренцию компании Форда. Акционеры возложили вину на Дюранта и отстранила его от руководства. После Дюрант вместе с автогонщиком Луи Шевроле основал новую автомобильную компанию Chevrolet, которая захватила большую часть авторынка. В 1915 году Дюрант выкупил долю своего партнера, а через год продал часть акций Chevrolet и купил акции General Motors, тем самым вернув себе должность управляющего корпорации.

История опять повторилась и в 1920 году совет директоров General Motors добился отставки Дюранта, выкупив его долю акций. Сам основатель в 1936 году, во время Великой депрессии, обанкротился, но плоды его трудов функционируют и сегодня, спустя более 100 лет.

The Trigger: Your CEO had a bad experience selling his car

The founders of Kavak wanted to professionalize the pre-owned market, after they themselves had had problems selling their cars and buying used cars in Mexico. “When I left Colombia, where I worked, I couldn’t sell my car, so I left it to a friend. It took six months to sell it and when I bought a used one in Mexico, at first I was happy, but later there were debt expenses that I had not contemplated, ”says García.

The experience lived by the economist, with a master’s degree in Business Administration from the University of Oxford, is repeated daily in the country. The purchase and sale of used cars normally occurs between individuals, in physical spaces, whether in a lot, on the street, in the parking lot of a commercial plaza or in the owner’s house. The payment was made in cash – with the risk of receiving counterfeit bills – or with a transfer or check – with the risk that there were no funds. With a bit of luck, the vehicle would not have mechanical problems or debts or fines. It was a market immersed in informality. Kavak focused on developing an alternative that would allow the transactions to be carried out in formality.

Impact on the Mexican Market

The recent $485 million Series D funding raised by Mexican Unicorn Kavak is a major boost to the Mexican market. This investment will enable the company to accelerate growth in its Mexico and Colombia core markets. Furthermore, it will help Kavak strengthen its foothold in other Latin American markets, particularly Brazil and Argentina.

This influx of capital signifies the positive climate for tech companies in Latin America, especially those built using Insurtech software infrastructures. The large valuation of Kavak also indicates that investors are interested in backing high-impact tech companies serving local markets such as Mexico and Colombia, which have huge potential for digital transformation in the Insurance industry.

This investment is expected to further drive innovation within Latin America’s new wave of digital-native startups and propel more like Kavak into the public spotlight. This will subsequently facilitate job creation and economic development opportunities across all industries within more remote areas of Mexico and Colombia where technology access was limited.

4 января 2024

15:47 Амурский судостроительный завод в 2024 году планирует заложить транспортный док проекта 1757
15:37 На Зеленодольском заводе имени Горького состоялась церемония ввода в эксплуатацию технологического оборудования
14:59 Мировой контейнерный флот по итогам 2023 года увеличил вместимость примерно на 2 млн TEU
14:38 Утверждены правила мониторинга перевалки и технологического накопления грузов на морских терминалах
14:31 В Калининграде на реке Преголя прогулочное судно «Нева» ушло под воду
13:33 Отгрузка нефти на морском терминале КТК в порту Новороссийск в 2023 году составила 63,47 млн тонн
13:11 В Саратовской области весной проведут русловую съемку, чтобы определить объемы дноуглубительных работ
12:23 Завершено освидетельствование образцов навигационного оборудования в рамках проекта «Автономное судовождение»
11:39 В Иркутской области судно «Василий Беклемишев» в 10 метрах от берега застряло во льду
11:12 Правительство выделило 767,4 млн рублей на достройку аварийно-спасательного судна «Керченский пролив» проекта MPSV06
08:32 Михаил Першин назначен генеральным директором «Красного Сормово» еще на один год
08:00 Малый ракетный корабль «Буря» и подводная лодка «Кронштадт» войдут в состав ВМФ России в 2024 году

Рост популярности Zoom на фоне пандемии

  • По данным Bloomberg, капитализация сервиса видеоконференций в настоящее время достигла $90 млрд. 2020-й стал для компании по-настоящему успешным, потому что ее продукт оказался очень востребованным среди соблюдавших карантин людей, которые нуждались в простом и эффективном приложении для общения. 
  • В апреле прошлого года количество пользователей составило 300 млн. За месяц оно увеличилось на 50%, а по сравнению с 2019-м выросло в десятки раз. В декабре 2019 года каждый день Zoom пользовались 10 млн человек. 
  • За этим последовал и финансовый успех: в 2020-м акции компании выросли менее чем с $100 за штуку до $500. Сейчас одна акция стоит около $337. 

Strong capital injections and alliances with investors

To become this technological and financial ecosystem within the used car buying and selling industry, the founders had to knock on the doors of various investment funds. Opening them would not be easy because in Mexico there are few funds that bet on venture capital: start-ups in the growth phase, with high potential and risk, which can offer a greater return.

The average minimum amount that a start-up requires to reach the category of ‘unicorn’ is 300 million dollars, a difficult amount to raise in Mexico because, in general, “local institutional investors do not like the venture capital, due to lack of knowledge and also due to a tremendous aversion to risk ”, said Álvaro Rodríguez Arregui, managing partner and co-founder of Ignia. “In Mexico there is very little funding for this type of project. While institutional investors outside of Mexico have 5% of their capital invested in venture capital, in Mexico they barely have 0.15% ”, he adds.

Strong investment in the digital field

Kavak didn’t start out as a traditional car dealership business. The founders, brothers Carlos and Loreanne García Ottati and Roger Laughlin, started it without physical outlets and without vendors. The whole idea revolved around the development of a platform where customers could easily and securely buy or sell a car from their phone or computer.

Kavak implemented a digital model based on the acquisition of cars from individuals, to later recondition them in its own branches and offer them for sale to the public, with a guarantee, financing and after-sales service. The company has a technology center where about 200 people work, including system engineers and data science experts, focused on developing algorithms that allow it to be more accurate when setting vehicle prices, making the credit rating and model recommendations to clients.

Wide catalog of brands and vehicles

Kavak offers something few car lots have: a constantly updated model catalog. “The fact that there is a constant rotation in the models makes customers encourage them to separate them”, explains Alejandro Guerra, general director of Kavak in Mexico.

An army of mechanics who, with a tablet in hand and with prior training on how to use the algorithms developed by the company, evaluate the physical-mechanical conditions of the models in one hour. In parallel, the company has experts specialized in reviewing the vehicle’s documentation capable of evaluating that the vehicle has neither debts nor theft reports in a similar amount of time.

“This gives us a huge advantage over other financial institutions. By knowing the complete state of the vehicle, both the papers and its physical mechanical conditions, we can offer more competitive financing conditions ”, explains Guerra.

Future Outlook

The Series D brings Kavak’s total funding to $875 million, making it one of Latin America’s most heavily backed technology companies. The round was led by SoftBank’s Vision Fund 2, joined by ROI Capital, DGG Capital and LUSA Corporation.

This latest funding further validates Kavak as a key player in the Latin American tech scene. Furthermore, it reaffirms its commitment to building a future-forward technology that meets the needs of Mexican consumers. With this additional capital, Kavak plans to continue expanding into geographies across Latin America while leveraging its knowledge of Mexican markets to drive innovation and accelerate long-term growth.

Kavak also plans to develop more strategic partnerships with businesses outside of Mexico to accelerate their global expansion. By partnering with innovative organizations worldwide, Kavak can leverage their expertise and resources to address new markets and continue developing its technology offerings that make automotive commerce easier for everyone involved.

These investments will help propel Kavak into a new era of growth as they strive to become a leading global player in automotive eCommerce. With this additional capital, investors have expressed confidence that Kavak has the potential to achieve their ambitious expansion goals over the coming years, which will involve further investments in product development and business process engineering capabilities.

Close the loop with warranty and after-sales service

In Mexico, little more than 30 million cars circulate and every year six or seven million of these change owners. The pre-owned business, according to calculations by Kavak and Kaszek Venture, generates transactions worth up to $ 60 billion. But in 2016, neither the distributors of the brands – which at that time were focused on selling new cars more than pre-owned ones -, nor the car lots, nor the classifieds sites offered a comprehensive solution to customers, which included offer of financing, guarantee and after-sales service. “Until before Kavak, competitors were trying to capture a piece of the market without much concern about delivering value to the end consumer,” says Berman.

29 декабря 2023

17:00 Итоги недели с ПортНьюс 25-29 декабря
16:52 Безопасная стоянка судов в Большом порту Санкт-Петербург и порту Выборг станет дороже с 1 января 2024 года
16:39 Контейнеровоз «Транзит Тавайза» прибыл в Хошимин в рамках прямого сервиса из Китая в Санкт-Петербург
16:27 Контейнерооборот порта Нью-Йорк и Нью-Джерси в ноябре 2023 года снизился на 10,9% — до 644,4 тыс. TEU
16:11 Пермская судоверфь за 2023 года построила 18 причалов и 4 судна
15:58 Работа порта Махачкала частично заблокирована из-за погодных условий
15:48 «Нордик Инжиниринг» в 2023 году разработал четыре проекта судов вспомогательного флота
15:37 Росморречфлот выдал свидетельства о соответствии береговых станций Сабетта действующим требованиям
15:29 ГТЛК в 2023 году законтрактовала строительство около 120 судов водного транспорта
15:00 Коллектив медиа-группы «ПортНьюс» поздравляет с Новым годом и Рождеством!
14:52 Туапсинский балкерный терминал погрузил 18 189 тонн груза за сутки при норме 12 тыс. тонн
14:34 В Геленджике завершено строительство самой крупной в России яхтенной марины
14:18 Морской порт Мариуполь в 2023 году перевалил более 142 тыс. тонн грузов
14:03 Система автономного судовождения в порту НПП «Авиационная и морская электроника» получила принципиальное одобрение РС
13:46 Росимущество завершило оценку акций Дальневосточного центра судостроения и судоремонта
13:31 Объем перевозок судами «Камчаттрансфлота» вырос на 32% в 2023 году
13:13 Из границ морского порта Невельск (Сахалин) исключены водные участки, не используемые для судоходства
12:49 Научно-технический совет РС за 2023 год выработал более 110 решений

Сделки с акциями глав крупных компаний

Глава Apple Тим Кук к 2025 году может стать обладателем в общей сложности 2 млн акций компании. 

В 2011 году, когда Кук только начал руководить корпорацией, Apple передала ему 1 млн акций. По второму соглашению, с 2023 по 2025 год Кук получит 334 тыс. ценных бумаг. Третий транш привязан к результатам компании. Еще 667 тыс. акций перейдут в собственность Тима Кука в 2025 году при условии, что компания достигнет поставленных финансовых целей. Если этого не случится, глава Apple не получит ничего. 

Компания также премирует акциями своих сотрудников. Так, в 2018-м Apple наградила работников по всему миру ценными бумагами на $2,5 тыс. каждого. Премии получили сотрудники на позициях Senior Managers и младше.

Сооснователь и гендиректор группы «Яндекс» Аркадий Волож и его семейный траст продадут около 29 тыс. акций компании класса А. Их стоимость оценивается в $1,8 млн. Продажу акций в компании называют частью долгосрочной стратегии по диверсификации активов. Всего во владении Воложа и его траста находятся 45,5% акций компании с правом голоса, или 8,7% экономической доли (30,8 млн акций класса B). 

В апреле 2020-го глава компании «АЛРОСА» Сергей Иванов продал половину своего пакета акций компании. Вырученные 18,5 млн рублей он перевел на борьбу с коронавирусом. 

Траст, подконтрольный Олегу Тинькову и его семье, продал депозитарные расписки группы TCS Group (головная организация банка «Тинькофф») на $325 млн в декабре 2020-го. Часть средств пойдет на запуск благотворительного фонда, который займется вопросами рака крови и развития института донорства костного мозга. Другую часть этой суммы направят на урегулирование личных юридических проблем бизнесмена. Олег Тиньков решил запустить фонд после того, как сам столкнулся с лейкемией и лечился от нее больше года.

2 января 2024

13:41 Около 200 рыбопромысловых судов примут участие в сезоне «А» охотоморской минтаевой экспедиции
13:18 В новогодней вахте задействовано более 2 тыс. моряков России и специалистов отраслевых организаций
12:47 В Перми осужден перевозчик пассажиров за оказание небезопасных услуг
12:19 Самусьский ССРЗ в 2023 году передал заказчикам 4 несамоходные баржи-площадки и 1 маломерное моторное судно
11:50 Предприятия ОСК в 2023 году передали ВМФ РФ две атомные подводные лодки и одну дизель-электрическую
11:24 Медиа-группа «ПортНьюс» в новом 2024 году приглашает на свои деловые мероприятия

Investment Partners

Mexico-based Æterna Capital was the main investor in the funding round, joining previous supporters such as Accel, Prosus Ventures and SoftBank Group Corp.. The substantial investment from Æterna will fuel Kavak’s expansion across Latin America, Europe and the United States.

Kavak currently serves customers in Mexico, Brazil and Colombia and plans to launch operations soon in Spain and Portugal. The company’s disruptive ecommerce model is designed to make it easier for customers to access quality pre-owned vehicles with quick financing options. Kavak offers a digital lending platform for loans up to $4 million and a range of services such as insurance plans and maintenance packages tailored to each customer’s budget.

The Series D round includes new investors Æterna Capital, Cathay Innovation, CreditEase FinTech Investment Fund (CEFIF) and Hillhouse Capital Group, and participation from strategic backers such as Munich Re Ventures. In addition, previous long term investors Prosus Ventures (formerly Naspers Ventures), Softbank Group Corp., Accel Berlin – Earlybird Digital West Fund V LPs managed by FJ Labs were also part of the syndicate.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Великий Капитал
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: